Caffeïne in koffie en andere dranken

koffie 150x150 Caffeïne in koffie en andere dranken

Ik hou van mijn kopje koffie!

Ik ga echt mijn kopje koffie niet laten staan!!

Nee, dat snap ik. Ik neem af en toe ook nog wel een kopje koffie. Maar het automatisme van 6 kopjes per dag is verdwenen. Ik ben gaan zoeken naar wat caffeïne nou eigenlijk in ons lichaam doet. Dit is wat ik vond.

Caffeïne in drankjes

  • Een kopje koffie bevat ongeveer 80 mg caffeïne. Een kopje thee of een blikje frisdrankbevat ongeveer 50 mg caffeïne.
  • Chocola heeft niet alleen caffeïne, maar ook theobromine, wat net zo werkt als caffeïne.
  • Caffeïne droogt het lichaam uit. Als je gaat plassen raak je meer vocht kwijt dan er in je drankje zat.
  • Caffeïne blokkeert de productie van melatonine in je hersenen. Deze werking duurt ongeveer 6 tot 10 uur. Melatonine heb je nodig om goed te kunnen slapen.
  • Zwangere vrouwen die regelmatig caffeïne gebruiken riskeren een baby met ondergewicht. Het kan ook voor een spontane abortus zorgen of schade aan de foetus toebrengen.
  • Caffeïne onderdrukt enzymen die nodig zijn voor je geheugen. Het kan leiden tot geheugenverlies. Deze enzymen zijn ook nodig bij het leerproces in je brein.
  • Caffeïne heeft een giftige uitwerking op je hersencellen. Sommige planten produceren cafeïne om zich te beschermen tegen aanvallers.
  • Ouderen en kinderen moeten eigenlijk nooit caffeïne gebruiken. Het heeft een nadelige uitwerking op de normale hersenwerking en ze worden er minder alert van.
  • Mensen die 5 of 6 kopjes koffie per dag drinken, lopen twee keer zoveel kans op een hartaanval.
  • Caffeïne heeft een schadelijke uitwerking op je DNA.
  • Caffeïne heeft bij planten en dieren voor genetische abnormale verschijnselen gezorgd.
  • Caffeïne kan ADD veroorzaken bij jonge mensen die teveel frisdrankjes drinken.
  • Water genereert hydro-elektrische energie. Caffeïne in datzelfde water stimuleert de nieren en zorgt ervoor dat er meer water wordt afgevoerd dan gedronken werd. Hierdoor verliezen je hersencellen veel energie.
  • Blikjes met light drankjes bevatten veel kunstmatige zoetstoffen. Ze zijn gevaarlijker dan drankjes met echte suiker. De zoetstof zorgt ervoor dat je meer naar eten verlangt. Dit is de reden waarom zoveel mensen kampen met overgewicht, ook al gebruiken ze geen echte suiker.

Water of vocht?

Natuurlijk vragen we ons af waarom we juist water moeten drinken, en niet gewoon een willekeurige drank die toch ook vocht bevat? Ze zijn toch ook van water gemaakt? En ze lessen ook dorst. Als een lichaam ongezond is, dan komt het vaak juist door deze misvatting. Voor zover het lichaam aangaat, zijn water en vocht twee verschillende zaken. Veel van de populaire dranken die we gebruiken bevatten chemicaliën die een nadelige invloed hebben op onze chemische huishouding. Zelfs melk is niet hetzelfde als water. Melk is een voedingsstof, en moet als zodanig gezien worden.

Het lichaam heeft water nodig en geen enkele vorm van vocht kan die plek innemen. Koffie, thee, frisdrank, alcohol, melk en vruchtensappen zijn niet hetzelfde als water.

Lees in dit artikel meer over Gezondheid en water drinken.

Wij stellen je feedback op prijs en waarderen het als je hieronder je reactie achter wilt laten. Bij voorbaat dank!

 

Alle informatie in dit artikel is gebaseerd or het levenswerk van Dr. F. Batmanghelidj, M.D., zoals vermeld staat in zijn  boek: ‘Water het goedkoopste medicijn’.
Alle informatie op deze website heeft uitsluitend ten doel te informeren. De informatie is niet bedoeld om medisch advies te vervangen. Raadpleeg altijd een arts voordat u uw dieet aanpast of begint met een trainingsprogramma.

 

{ 3 comments… read them below or add one }

Peter april 4, 2011 om 17:10

Als je dat zo leest, dan wil je eigenlijk meteen met koffie stoppen, maar dat vind ik toch best wel moeilijk. Leuke site hebben jullie.

Beantwoorden

Sabrina oktober 18, 2012 om 17:01

al een week gestopt met energiedrank en koffie :D het is veel beter uiteindelijk ;)

Beantwoorden

Joop Stip februari 11, 2013 om 19:31

Sinds een paar maanden drink ik cafeïnevrije koffie,maar voel me na die tijd lusteloos,
nergens zin in en wil steeds maar slapen. drink gem acht kopjes per dag.sport nog wel
een paar keer per week maar geen zin in inspanning.Is dit een afkickverschijnsel ?

Beantwoorden

Leave a Comment

Previous post:

Next post: